Školské poradenské pracoviště

ČINNOSTI ŠKOLSKÉHO PORADENSKÉHO PRACOVIŠTĚ

1. Cíl činnosti ŠPP

Cílem školského poradenského pracoviště je poskytovat systematickou a odbornou podporu žákům, zákonným zástupcům a pedagogům v oblasti výchovy, vzdělávání, prevence rizikového chování, péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a o žáky nadané.

2. Personální obsazení ŠPP

  • Výchovný poradce – Mgr. Alexandra Matyušová
  • Školní metodik prevence – Mgr. Alexandra Matyušová
  • Školní speciální pedagog – Mgr. Miroslava Komárková Halamová
  • Úzká spolupráce s vedením školy, třídními učiteli a asistenty pedagoga

3. Hlavní oblasti činnosti

a) Poradenská činnost pro žáky

  • Individuální podpora při osobních, vztahových či studijních problémech
  • Pomoc při adaptaci na školní prostředí, zejména u žáků 1. ročníku a přestupujících
  • Kariérové poradenství a příprava na volbu povolání (zejména v 8. a 9. ročníku)
  • Podpora žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) i žákům nadaným

b) Poradenská činnost pro zákonné zástupce

  • Konzultace k výchovným, vzdělávacím a psychologickým tématům
  • Poskytování informací o možnostech odborné pomoci a doporučení k PPP/SPC
  • Podpora při řešení domácí situace ovlivňující školní prospěch a chování

c) Spolupráce s pedagogy

  • Metodická podpora při práci se žáky se SVP i nadanými
  • Spolupráce při vypracování podpůrných opatření (IVP, plán podpory)
  • Konzultace při výskytu problémového chování ve třídě
  • Pomoc při zavádění preventivních programů do výuky

d) Preventivní činnost

  • Realizace a koordinace Minimálního preventivního programu
  • Organizace besed, workshopů a preventivních aktivit (např. na téma šikana, kyberšikana, závislosti)
  • Pravidelné mapování vztahů ve třídních kolektivech (např. pomocí dotazníků nebo pozorování)
  • Spolupráce s institucemi (OSPOD, policie, PPP, SPC, neziskové organizace)

e) Dokumentace a evidence

  • Vedení základní dokumentace dle zákonných požadavků (záznamy z konzultací, podpůrná opatření apod.)
  • Pravidelné hodnocení efektivity poskytovaných služeb
  • Zajištění ochrany osobních údajů a důvěrnosti informací

4. Organizace práce a časové rozvržení

  • Pravidelné konzultační hodiny pro žáky, rodiče a učitele
  • Operativní řešení akutních problémů (např. krizová intervence)
  • Týmové porady členů ŠPP (1× měsíčně nebo dle potřeby)

5. Spolupráce s externími partnery

  • Pedagogicko-psychologická poradna Tábor
  • Speciálně pedagogická centra dle potřeb žáků
  • Orgány sociálně-právní ochrany dětí
  • Policie ČR
  • Neziskové organizace a preventivní programy (např. Maják, Portus aj.)